Zadzwoń: 12 413 82 36 Czynne: pon-pt w godz. 800 - 1600

Dlaczego zmieniamy amortyzatory?

Profilaktycznie zaleca się co 20 tys. km, sprawdzać stan amortyzatorów na stanowiskach diagnostycznych, a co 80 – 100 tyś. km amortyzatory wymieniać na nowe. Amortyzatory spełniają bardzo ważną rolę w każdym samochodzie. Montowane są po jednej sztuce, przy każdym kole i mają dwa główne zadania: nie dopuszczać do odrywania się kół samochodu od jezdni, nie dopuszczać do nadmiernego „rozkołysania” się, całego samochodu. Niesprawne amortyzatory drastycznie obniżają bezpieczeństwo jazdy ponieważ na skutek odrywania się kół od jezdni droga hamowania pojazdu wydłuża się nawet o 30%, nadmierne kołysanie nadwozia powoduje szybkie męczenie się kierowcy, oraz utratę przez samochód stabilności – zwłaszcza w zakrętach i przy podmuchach bocznego wiatru. Przy mokrej nawierzchni bardzo łatwo wtedy wpaść w poślizg hydrodynamiczny. Zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się wszystkich elementów zawieszenia a w szczególności końcówek przekładni kierowniczej, sworzni kulowych, opon, łożysk kół, przegubów horno-kinetycznych, tulei metalowo-gumowych, itp. Najczęściej stan amortyzatorów pogarsza się stopniowo, w miarę przejechanych dziesiątek tysięcy kilometrów, a kierowcy niejako automatycznie i podświadomie, przystosowują się do tego. Z tego powodu kierowcy bardzo często nei zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów. Trwałość amortyzatorów zależy od marki (producenta), ale jeszcze bardziej od stanu nawierzchni dróg, na których eksploatowany jest samochód i od stanu technicznego innych elementów zawieszenia. Nawet najlepszej firmy amortyzator nie będzie sprawny zbyt długo, jeżeli zostanie zamontowany przez mechanika, który jednocześnie nie sprawdzi i nie usunie takich usterek jak: nadmierne luzy zawieszenia, źle wyregulowana geometria kół, nie wyważone koła, złama sprężyna, niesprawny odbój z osłoną, itp.

Kierowco ! Jeżeli zauważysz, że: z amortyzatora wycieka olej, samochód nadmiernie „buja się”, pojazd jest niestabilny, źle się trzyma drogi, jedna z opon szybciej się zużywa, z okolic amortyzatora lub kół słychać stuki, na nierównościach głośno słychać zawieszenie – natychmiast sprawdź amortyzatory i zawieszenie w specjalistycznym warsztacie.